VAD ÄR GOOGLE ANALYTICS?

VAD ÄR GOOGLE ANALYTICS?

Med Google analytics kan du mäta antalet besökare på hemsidan, hur länge besökarna stannar kvar på din hemsida, vilka sidor de oftast besöker och mycket mycket mer information. Låt mig berätta mer! 

Google analytics ger dig information om besökarna på hemsidan

DU VILL VÄL MÄTA BESÖKARE PÅ DIN HEMSIDA?

Med denna gratis dataanalys-tjänst kan du samla, bearbeta, konfigurera och rapportera webbplats- och app-data. Tjänsten lagrar all historik och presenterar det som en statistik för webbplatsens ägare.

Man kan se rapporter om olika målgrupper, konverteringar, beteende och mer relevant fakta för företaget.

Google tag manager är ett separat verktyg som kompletterar Google analytics med taggar från olika händelser man vill mäta som tex, hur många det är som scrollar eller klickar på en video eller fyller i ett formulär. Genom att använda Google Tag Manager kan du specificera taggarna du vill använda och när dem ska användas. All den datan skickas sen till Google analytics som då i sin tur omvandlar det till rapporter och statistik.

FÖRDELAR MED GOOGLE ANALTYICS

Det finns väldigt många fördelar med dataanalys från Google analytics som din verksamhet kan dra nytta av. Det ger en feedback på hur man kan jobba mer smart och effektivt i sin marknadsföring eller ifall man bör justera något för att målgruppen ska konvertera. Man får en förståelse över sina kunders beteende och kan möta dem genom deras kundresa. Ni får även insikter över att skräddarsy olika marknadsföringskampanjer.

LÄMNA GÄRNA EN KOMMENTAR

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *